torsdag den 1. september 2011

Bærsymfoni-IS á lá Klidmoster

For nogle år tilbage ønskede jeg mig en IS-maskine, men så meget andet gadgets dims jeg har, røg den hurtigt på hylden.

Siden hen er jeg begyndt at blogge, og jeg får altid vildt syg fråder på, så snart jeg ser noget nyt, hvilket er fuldstændig uundgåeligt med alle de bloggere som jeg følger. Klidmoster er et gastro-geni efter min overbevisning, og har blogget om is, som er min største last - ever! Jeg kunne spise is morgen, middag og aften. Jeg køber det aldrig, fordi jeg spiser det! Det overlever ikke 1 time hos mig, ligegyldig hvor meget der slæbes med hjem.



Tilbage til Klidmoster, hun har lavet nogle skønne is på kondenseret mælk, hvilket er bare noget jeg også måtte prøve - den gamle maskine blev støvet af og kom i fryseren. Hun lavede en med den første hun lavede var Kaffe, derefter lakrids, så en Chai is og den sidste ny er en retro citron-is.
Hanne K havde det åbenbart også som mig, og kastede sig over en rabarberis og en appelsinis - dog med minimælk - hvilket jeg vil prøve næste gang.
Jeg havde lige alt på lager som er "basis" i isen, og 500 g bær fra frost som var optøet.

BasisIs


3,5 dl saft af en slags, jeg brugte af 500 g bær
1 dåse kondenseret mælk
2,5 dl fløde 


Jeg havde som sagt 500 g blandet bær som ved et uheld var havnet i køleskabet og fuldstændig optøet. Det hele kom i min food-processer så det blev en fin glat grød.


Det hele blev presset igennem en sigte, så kun saften var tilbage, dette gav lige præcis 3,5 dl saft.


Bærsaften og den kondensenderet mælk blev blandet sammen, fløden pisket til let skum for det blandes sammen og køres i min ismaskine i 30 min til den er let tyk grød.
Hvis der ikke er en ismaskine, vil jeg anbefale man pisker den igennem efter 30 min på frys, derefter 30 min senere indtil den er frosen.


Kommes i en beholder og smides på frost i 2 timer. Værsgo, lækker blød is! Det kan da ikke være nemmere...


Og den er skøn! Jeg må prøve en ren jordbær is næste gang!

1 kommentar:

  1. Hov, hvordan det her skønne indlæg er undgået min opmærksomhed er en gåde.

    Tusind tak for de meget søde ord - jeg er MEGET glad for at du kan lide de ting jeg laver.

    Totalt lækker is du har lavet ;-)

    SvarSlet