torsdag den 30. august 2012

Hvid chokolade mousse med Asti og blandet bær



Hvis du savner lidt sol og sommer, er denne sommer mousse med asti og kølige friske bær skøn!



Jeg er i gang med en bryllupskage, og skulle lige eksperimentere mig frem til en mousse med hvid chokolade og Asti. Den skal gå sammen med friske bær, derfor det da klart at den skal smag-godkendes... Så måske, hvis jeg får den samlet, kommer der en bryllupskage herind på bloggen i weekenden, nu kan i jo lige få opskriften på moussen imens...

Hvid chokolademousse med Asti


50 g hvid god chokolade
150 g Asti eller anden musseret vin gerne sur/tør
5 blad husblas
80 g æggeblommer
50 g sukker
250 g piskefløde
½ vaniljestang

Spises med friske bær! Jeg har brombær, hindbær, solbær og jordbær.


Et par skefulde af piskefløde varmes i mikrovnen, og den hvide chokolade røres ud deri.



I en anden skål piskes æggeblommer og sukker lyst og luftigt, så længe at det gerne skulle skifte til hvidt, og min få dobbelt volume!


Husblassen som har ligget i blød i koldt vand, fiskes op af vandet, og kommes over i den varme fløde-chokolade blanding, hvor det opløses.



Vaniljestangen flækkes, og vaniljekornen skrabes ud. Resterende piskefløde piskes til let skum sammen med kornen fra vaniljestangen.


Herefter blandes den varme fløde/chokolade blandes forsigtigt med de piskede æggeblommer.



1/3 af flødeskummen vendes lidt tjept sammen med æggene, hvorefter den resterende 2/3 vendes forsigtigt i.



Asti vendes forsigtigt i sammen med, og portionsanret. Pyntes af med friske bær.

3 kommentarer:

  1. Uha, den lyder lækker. Lad os vide hvordan den er som lag i en kage. God fornøjelse med bryllupskagen.

    SvarSlet
  2. kan den laves uden æg - da jeg ikke tåler dette når det ikke er opvarmet

    SvarSlet